Monday, November 3, 2008

~Tomorrow Is A Mystery...and YesTerDay Is A HisToRY~

Nak tahu naper aku wat tajuk en3 cenggitu...becoz tadi aku baru jew habis meeting dan aku and sis dah berjaya dapat code for our ETIQA dan kitaorang sekarang dah pun bergelar FINANCIAL ADVISOR....huhuhuhuhu suke sangat sangat dan alhamdullilah....berbaloi jugak usaha kami....seronok nyer...dan sekarang kami dah boleh start planning dan bertambah lagi satu cabang rezeki...kami juga adalah pemegang lesen yang sah dan bertauliah bagi mewakili AMANAH RAYA BERHAD bagi pengurusan WASIAT...

Ermmm bercerita tentang product TAKAFUL dan juga SURAT WASIAT...kat sini aku nak syer sedikit pengalaman pengajaran dan juga ilmu yang aku dapat dan alami sendiri....bila sebut product insurance aku percaya ramai di kalangan kita akan berfikir dua tiga kali atau mungkin lebih bila ader agent insurance datang jumpa atau pun col kita....kalau boleh kut mana pun kita tetap nak mengelak..termasuk lah aku suatu waktu dahulu...aku cukup menyampah dengan agent2 insurance ni..bagi aku dorang cuma omong kosong dan menjanjikan harapan palsu..or in otha way nak makan duit aku jew untuk membolehkan dorang dapat commission...betul tak itu bagi aku lah x tahu lak pendapat korang...sampailah di satu masa dek kerana kesian kat kawan...kawan aku nih agent insurance...asyik dok kejar2 aku tanpa jemu aku pun setuju untuk beli premium insurance dengan dia...tanpa aku banyak soal jawab tentang premium yang aku beli nih..yang aku tahu cukup tempoh aku dapat duit aku or incase of anything happen aku dapat claim...itu sahaja yang aku amik tahu waktu tuh...dan kawan aku pun kata ok aku buatkan untuk ko yang best sekali..so bila sampai masa dia submit borang pada aku dan aku sign tanpa banyak cerita berserta bayaran bagi setahun...dan aku assumed that aku dah pon ader policy insurance nyawa sebanyak RM100,000.00..fuhhhh banyak tuh....tak ker best....sebab dia kata once aku sign up dan wat payment aku dah ader policy perlindungan tersebut...so aku kata OK...afta dah sign up insurance ni..banyak lah pulak insurance2 lain yang aku amik tapi sum insured x ler besar sangat juz untuk cover mana mana yang perlu...so bila aku total up semua ader lah lebih kurang RM+- 300,000.00 lebih..cukuplah kan untuk aku sorang....so aku continous bayar for every month untuk kesemuanyer....aku pun x buat aper aper calculation pun coz ini semua auto debit...insurance ni pun bukan aku jew yang amik my otha family members pun ader yang amik...so kira betul lah tu kan decission aku beli insurance nih..kira selamat lah kan..

Then suatu hari nak di jadikan cerita (kejadian 3 tahun lalu) salah seorang dari my Uncle yang beli gak policy yang sama macam aku PASSED AWAY...so for sure kan bila ikut policy yang dia insured, penama atau waris dia akan dapat lah jumlah amount yang dia beli tu....tapikan frust sangat bila buat claim banyak nyer songeh sampai aku pun naik FED UP..processs makan masa macam lahanat...huhuhuhhu geram punyer pasal nih...dah tentu semua bukti punca dan sebab kematian dah pun di sahkan oleh yang pakar..tapi tetap makan masa..siap kena masuk AMANAH RAYA BERHAD (ARB) lagi...xker susah...cian kat my auntie dan anak anak dia...dah lah hilang tempat bergantung segalanyer kena FREEZE lak tuh termasuk lah duit savings dalam account bank arwah..seksa dan sengsara sangat aku tengok dorang...anak yatim kan....muka aku nilah yang hampir hari hari duk turun naik masuk ARB hantar macam macam dokumen yang diperlukan semata mata nak dapatkan balik kesemua hak mereka...memang SEKSA..bergaduh dan bertekak tuh jangan cakap lah berbakul bakul..sampai dah tak terlarat...setelah menunggu hampir 2 tahun baru lah segalanya selesai...memang sengsara..sampailah ader seorang kenalan ni bagitahu aku...kenapa lah tak daftar awal awal dengan ARB appoint agent so dorang akan uruskan dan permudahkan segala urusan takder lah susah macamni...aku cakap manalah aku tahu...coz kita tak di berikan pendedahan tentang hal ini...then bila semuanyer selesai...cerita tentang ini terus TENGGELAM...aku pun tak amik port...

Sehinggalah kawan my sis ni perkenalkan pada kami tentang ini semua..jadi berdasarkan penggalaman aku terus agreed nak joint...u ols tahu tak aper sebenarnya moral of the story yang aku syer ni...hurmmm bagi kita orang melayu mayb akan berkata alah wat per wasiat dan insurance nih semua...macam nak doakan aku mati awal jer..betul x...lagipun insurance nikan banyak menipu..betul???...lagipun kita manalah ader banyak harta yang nak ditinggalkan sampai nak kena buat wasiat segala...betol kan..kita semua akan berkata atau berfikiran cenggitu..termasuklah aku...

Aku bukan nak memburuk burukkan sykt insurance yang sedia ader..masing masing ader kelebihan masing masing..dan tak salah untuk memilih...tapi aku sendiri yang mengalami nya macmana duit aku tiba2 jadi sedikit sebelum sampai tempoh matang dan...setahu aku nilai yang aku dapat itu tidak boleh di faraidkan..dalam ertikata lain haram digunakan..so...lu fikir lah sendiri....

Tetapi sebenarnya kita x berfikir panjang bila kita berkata macam tu semua..coz aper...setiap benda yang kita ader sewaktu kita masih bernafas ini semuanya harta..dan juga duit gaji dan savings yang kita dapat dan buat every months itu juga adalah asset...walaupun x dinafikan sering tergelincir sebelum habis bulan...tapi terjaminkah itu semua dan apabila ditakdirkan kita menutup mata sebelum sempat kita berpesan dan berbuat aper aper..bagaimana dengan orang orang yang kita sayangi dan kasihi yang kita tinggalkan itu??? Bolehkah mereka meneruskan hidup...bagaimana anak anak kita..bolehkah mereka survive setelah salah satu daripada tempat pergantunggan mereka itu patah??? NAUZUBILLAH...kalau boleh kita memang mintak dijauhkan dari itu semua..tetapi mampukah kita untuk menafikan benda yang pasti??? Kerana aper dalam hidup kita sememangnya ader 2 kepastian yang pasti dan satu kemungkinan...(Yang Hidup Pasti Mati, Yang Muda Pasti Tua dan Yang Sihat Mungkin akan Sakit)...oleh itu...aku berkongsi ini semua bukan kerana aku menjual PRODUK PRODUK ETIQA TAKAFUL dan AMANAH RAYA tetapi aku berkongsi ini semua berdasarkan aper yang aku alami untuk aku sampaikan kepada semua supaya sekiranya sampai waktu penamat jangka hayat  kita semua kelak...kita semua sudah pun menyediakan yang terbaik untuk orang orang yang kita tinggalkan sebagai satu penghargaan dan juga sebagai NILAI KASIH SAYANG kita untuk mereka..sebabnya kita tak kan tahu aper yang akan terjadi esok dan kita kena juga harus fikirkan apa yang dah terjadi kerana SeJaRAH itu adalah permulaan untuk hari ini...RENUNG RENUNGKAN BERSAMA....sekiranya u ols ader masalah or experianced untuk di kongsi bersama dipersilakan...wassalam...
============================================
**biLa HatI BerBIsiK**:-Pengalaman mengajar aku erti Hidup,Ketulusan,Keihklasan dan Kasih Sayang....

3 comments:

Ungku Nor said...

akak punya insurans utk bebudak pun ejen tu macam dah pusing2 cakap je dah..adeihss
nak stop, rugi sebb dah lebih seploh tahun dok bayar.
tak stop karang, rasa cam mengayekan orang je..kita ni dapat ampehs.

13may said...

nice info :)

mebby a.k.a ezza said...

To Kak UnGKu>>> Mmg betul kak..lau stop mmg lah rugi...tapi rata rata insurans conventional mmg cenggitu..cenggini akak check cash value akak ader baper kuarkan then tukar ke TAKAFUL much more advisable...tp lau ader medical card jgn stop truskan jew..ti org ajar akak nak wat cemana...

TO en May>>>heheheh TQ...